Trang 1 trên tổng số 3 123 Cuối cùngCuối cùng
Từ 1 tới 10 trên tổng số 24 kết quả

Đề tài: Bước đầu lập trình GAME với C++ ! ( st )

  1. #1
    Ngày gia nhập
    10 2006
    Nơi ở
    In Your Bugs
    Bài viết
    823

    Mặc định Bước đầu lập trình GAME với C++ ! ( st )

    Mình thấy rất nhiều những câu hỏi:
    - Làm sao để làm Game
    - Xin chỉ cách làm Game
    - Em muốn làm Final Fantasy
    .........
    Đây là những ý kiến của riêng mình, mình tự rút ra, mình được người khác chỉ dẫn. Bản thân mình không phải là người có trí tuệ thông minh tuyệt đỉnh, nên bài viết này không dành cho những người có trí tuệ thông minh tuyệt đỉnh. Bản thân mình cũng đang là sinh viên, chưa đi làm, chưa danh vọng, chưa sự nghiệp, nênmi2nh cũng không viết bài dành cho những cao thủ có danh vọng. Tó lại, bài viết không dành cho những Pro, chỉ là vài ý kiến kém cỏi.
    Lưu ý: bạn phải rất kiên nhẫn nếu muốn học làm Game. Điều đầu tiên ai cũng phải nhớ là dục tốc bất đạt.

    1/ Nếu bất cứ ai khuyên bạn học VB hay Java trước thì bạn hãy quên đi. Ngôn ngữ đầu tiên mà bạn phải học phải là Pascal. Trong khi học Pascal, phải tự làm tất cả bài tập

    2/ Ngôn ngữ tiếp theo là C. Ngôn ngữ này có phần con trỏ sẽ gây confuse cho bạn. Phải đảm bảo bạn phải hiểu kĩ về con trỏ.

    3/ Cấu trúc dữ liệu và giải thuật là quyển sách bạn cần tìm tiếp theo, trong phần này, bạn sẽ học tìm kiếm, sắp xếp, ... Tập trung vào 2 phần trọng tâm danh sách liên kết và cây nhị phân.

    4/ Học C++, nếu C bạn học tốt, C++ với bạn sẽ rất dễ dàng. Ngược lại, sẽ rất khổ sở. Tập trung vào phần lớp, nhất là hàm ảo, hàm thuần ảo. Với C và C++, mình khuyến khích sách của thầy Phạm Văn Ất để mấy bạn tìm.

    5/ Đồ họa máy tính.
    À, đây là lãnh vực thú vị, quan trọng. Nên mình sẽ nói kĩ về nó một chút. Mặc dù mình là người ủng hộ tự tư duy, chứ không dùng lại, riêng lĩnh vực này, mình ủng hộ dùng lại. Hãy mạnh dạn vứt bỏ Bresenham, Midpoint, ... các giải thuật xén hình, tô màu cổ điển ... Tất cả các bộ thư viện đồ họa đã hỗ trợ tối đa. Và thời gian của chúng ta đáng giá hơn.
    Học thật kĩ về ma trận và hình học giải tích trước khi học đồ họa máy tính. Tập trung vào các phép biến đổi Affine, chúng rất dễ. Phần lớn chúng ta học ít về 3D, nhưng đây là phần khá quan trọng, tập trung cao độ. Hãy thu thập các quyển sách về đồ họa ngoài thị trường, sách càng cũ càng ... tốt. À quên, no MAX, no Photoshop, no Maya ... Chúng thuộc một lĩnh vực khác.

    Lưu ý: phải cài đặt giải thuật bằng Borland C++ Xin đừng nhìn bộ Visual Studio mà thòm thèm

    6/ C for Win
    Bây giờ bạn sẽ tìm tới bộ Visual Studio 6.0 (tại sao không phải dot NET, vì nó quá tốt, quá tiện lợi, nên xin đừng dùng) Hãy học WinAPI, đừng học MFC. Không may sách tiếng Việt về môn này không nhiều. Nếu bạn không kiếm được quyển này, thì bạn thật xui xẻo, hãy cố tìm 1 quyển tiếng Anh. Window Programming là quyển mình thấy rất hay. Khi bạn học môn này kha khá rồi, hãy thực tập các bài tập đồ họa với GDI. Và bạn có thể làm Game với GDI được đấy.
    Lưu ý: nên đọc thê về hook, lập trình với process (để hack game khi cần) về thư viện tĩnh và động
    Tới đây bạn đã rất tốt rồi, nên mình mạnh dạn đưa ra cho bạn 3 hướng chọn lựa sau:
    1/ Nếu bạn bỗng cảm thấy quá chán lập trình Game và muốn lập trình ứng dụng để kiếm xiền thì SQL, VB, Java, Về Java, mình thành thực khuyên bạn mới học dùng Notepad để Code, chịu khó javac, java. IDE không tốt cho bạn đâu.
    2/ Nếu bạn vẫn say mê với Game thì đây là thứ tự các môn mà bạn phải tìm hiểu:
    - Cấu trúc dữ liệu 2 (mảng băm, trộn Run, ... )
    - Lý thuyết đồ thị
    - Trí tuệ nhân tạo (chú trọng các giải thuật Heuristic, A sao)
    3/ Nếu bạn không muốn lập trình Game mà vẫn muốn học như một lập trình viên trong trường ĐH thì bạn sẽ học tất cả những thứ của phần 2 và thêm
    - Cơ sở dữ liệu (không phải SQL không, mà toàn bộ CSDL)
    - Thiết hế cơ sở dữ liệu (mình xin thú thật, đây là môn mình ghét nhất và kém nhất nữa)
    - Khai phá dữ liệu
    - Hệ điều hành
    - Cơ sở tri thức
    - Xử lí ảnh

    Chúc mừng bạn. Với số sách rên các nhà sách (rất dễ tìm) bạn đã có một số kiến thức tuyệt vời. Con đường khó khăn sắp kết thúc rồi. Bây giờ đến những môn không có sách tiếng Việt, đó là DirectX và OpenGL
    Đây sẽ là những người bạn của bạn
    gamedev.net
    sourceforge.net
    codeproject.com
    ... và PTGV

    Bài này mình sưu tầm thấy hay nên gởi lên cho anh em đọc . Tuy nhiên lại không biết post vào đâu ! Thôi thì để tạm nơi này rồi sau kiếm chỗ phù hợp thì move .

  2. #2
    Ngày gia nhập
    09 2006
    Nơi ở
    /usr/share/.hack@
    Bài viết
    1,433

    Bài này cho vào mục chia sẻ kinh nghiệm đi.
    Pete khoái mỗi cái hack game ...Nhưng mà hack game thì ASM Injection vẫn pro hơn mà ít phải debug nhiều ^^!
    Thêm vào một chút ý kiến nho nhỏ : làm game nhỏ thì có thể tự làm được chứ game to như Final Fantasy hay Starcraft là phải đánh hội đồng vì nó yêu cầu rất nhiều knowledge và skill + exp. Do dó, hãy phát triển và đứng vững trên nền tảng knowledge-base của riêng bạn và kết hợp phù hợp. Nothing impossile except stupidism ( = sticked lazy ) ^^
    None!

  3. #3
    Ngày gia nhập
    10 2006
    Nơi ở
    In Your Bugs
    Bài viết
    823

    Không phải đơn giản đâu ? Đó là cả một nhóm cực giỏi và làm việc vất vả lắm đó ! Biết khi nào chúng ta mới ? ( hu hu )

  4. #4
    Ngày gia nhập
    01 2007
    Bài viết
    412

    Theo mình thì trong lĩnh vực lập trình, thì lập trình GAME là khó nhất, mình có đọc ebook về lập trình game trong C#, để vẽ 1 bức tường 3D, phải gọi quá trời thư viện, các hàm rồi. Thử hỏi 1 game đồ sộ cỡ Final Fantasy thì hổng biết như thế nào nữa?Đó là chưa nói đến cái vụ game play nữa. Không hề dễ xơi!

  5. #5
    Ngày gia nhập
    10 2006
    Nơi ở
    In Your Bugs
    Bài viết
    823

    Uhm ! Lập trình Game ôi niềm đam mê của ta biết bao giờ có thể với tới được , nhưng nếu có ai vạch ra cái hướng phải đi , cần học những gì để trách lan man thì thú vị quá !

  6. #6
    Ngày gia nhập
    01 2007
    Bài viết
    412

    Mặc định Bước đầu lập trình GAME với C++ ! ( st )

    Nếu kidkid thích lập trình game thì nên học JAVA, thằng JAVA lập trình game thì hết xẩy, buồn buồn lập trình ra 1 game chơi trên điện thoại di động.
    Còn muốn làm ra 1 game lớn thì ráng học giỏi nhé, sau này vào gameloft (nghe nói nó đang tuyển lập trình viên c/c++,java đó), lúc đó sẽ có cơ hội phát triển tài năng.

  7. #7
    Ngày gia nhập
    10 2006
    Nơi ở
    In Your Bugs
    Bài viết
    823

    Uh Nhưng KingSoft mới ghê ? Đang lấn chiếm qua VN chúng ta đấy , nghe nói về đồ họa thì C là rất đỉnh , không biết thế nào ?

  8. #8
    Ngày gia nhập
    12 2007
    Nơi ở
    hồ chí minh
    Bài viết
    13

    tui cũng biết mỗi có món C/C++ đang muốn học lập trình game không biết bắt đầu từ đâu
    Tất cả những gì không thể mua được bằng tiền thì đều có thể mua được bằng rất nhiều tiền

  9. #9
    Ngày gia nhập
    10 2007
    Bài viết
    50

    read the text of kidkid, i feel me like as a grain of sand in desert.

  10. #10
    Ngày gia nhập
    12 2006
    Nơi ở
    US
    Bài viết
    1,917

    Lời khuyên cho những ai mê lập trình game đây :
    The Education of a Computer Game Designer

    So, my young friend, you want to be a game designer, and you have turned to me for advice. I will offer you my best advice, but I suspect that you'll reject it and take the advice of those who tell you what you want to hear. But that's fine with me -- all I can do is tell the truth and hope that it will get through to a few people.

    First, you must make a major career decision: training or education? Training gives you specific skills that you can use to get a job straight out of school. Education gives you broader skills that won't have immediate application, but will in the long run serve you better. It's basically a choice between a quickie approach and a strategic approach. If you're in too much of a hurry to plan strategically, then go ahead and attend a school where they'll teach you the details of handling the latest, greatest computer technology. Energy, not patience, is the strength of youth, so I can understand if you just can't stomach the thought of not plunging straight into your avocation. When I was your age, I too was impatient with all the irrelevant courses that the University forced upon me; now I blush at my impertinence and thank those teachers who pushed me so hard.

    The quickie route will indeed yield faster results. If you attend a school that is dedicated to game design, or major in computer games at a decent college or university, you'll likely learn many of the details of present-day game design. You have a good chance of landing a job right out of school at an actual games company, working on games before you're 23.

    But hold on here, hotshot. There's a difference between working on games and designing games. That first job you land will surely be the gruntiest of grunt jobs. You'll be assigned to some tiny task, like animating a minor character in the game who does nothing but walk across the background, or writing the code that asks, "Are you sure?" when the user decides to quit the game. If you do a good job with that, after a few years you might get promoted to handling more complex animation, or writing a more important piece of code. And after a few more years, you might even get promoted to a position where you're handling some pretty serious work.

    But don't count on it. The basic problem is that there are hundreds of thousands, perhaps even millions of students just like you who are bursting with eagerness to become part of the computer games industry. Think in terms of supply, demand, and price. When the supply of workers is ten or a hundred times greater than the demand for workers, the price goes way down. You can expect to be paid starvation wages, and you probably won't be treated with any respect. You can complain, but the answer they'll give you is simple and honest: if you don't like it, feel free to quit. There are a hundred more kids just like you who are dying to have your job.

    In fact, that is exactly what happens. Sometime you ought to wander around the halls of the Game Developers' Conference; it's held in San Jose every March or April. You don't need to actually pay the money to enter any of the events; just wander around the San Jose Convention Center and take note of the people in attendance. You'll find two surprising rules: first, everybody is dressed in black, and second, the average age of the attendees is between 25 and 30.

    I don't know why everybody dresses in black; it seems to be a standard that everybody conforms to. I can, however, tell you why they're all so young: everybody leaves the industry after a few years. The games industry is like a big building with one entrance and a lot of exits. There are thousands of eager young kids crowded at the front entrance, pushing and shoving to get inside; only a few make it in. But for every person who gets in, another person leaves -- that's what keeps the industry in balance. And the fact that so many of the people in the business are so young demonstrates who quickly people bail out of the industry. Not many survive until their thirties.

    If you think about it, it really does make sense. If there are thousands of kids eager to work for peanuts to build games, then you can hire them at a dime a dozen, work them like slaves until they drop, and then hire replacements. You need only a skeleton crew of managers to keep the kids working. The system works perfectly.

    The only question is, do you want to be part of this system? I hope not. However, if you're too fired up with enthusiasm about making your big break into the games biz, then go ahead -- no amount of talk from an old fool like me will deter you. You just have to learn these things for yourself.

    But there is an alternative I can offer you. Here's how it works. First, get yourself a real education, not some one-night-stand training. Go to a real school and major in anything except games. Almost anything will do: biology, physics (that's where I got my start), art, literature, history, psychology, linguistics. Just make sure that you get what used to be called a "liberal education". Take lots of courses outside your major. And yes, you should probably minor in computer science.

    On the side, you should be experimenting with building games. Don't go for the snazzy graphics just yet -- that can always be slapped onto the design. You want to concentrate on the guts of the game, the architecture and game mechanics. How do the little gears and levers inside the game operate? Don't try to build games that are just as good as the commercial games -- for crying out loud, those games have dozens of people working on them; anything that little ole you can do will look pretty pathetic next to those extravaganzas. Think of your process as rather like building a car. Don't worry about the chrome and the paint job just now; you want to concentrate on learning how to put pistons together, how the valves operate, what the carburetor does. You want to build little go-karts, not shiny Rolls-Royces. They're all experimental; you should never think that your designs have any commercial potential. Build them and throw them away. Creativity requires you to murder your children. If you are so enthralled with your designs that you can't let them go, then you'll never have the hard-bitten creativity of a truly good designer.

    Meanwhile, keep building the intellectual foundations for your creativity. There's no way you can compete with the formidable creativity of a seasoned game designer, so for now, concentrate on building your strength. Hey, even Neo couldn't take on Agent Smith until he had spent enough time building the foundations of his skills. Learn everything you can. Do not graduate without having examined every bookshelf in your library; you'd be surprised what interesting things you will stumble on in those dusty aisles.

    Once you get out of college, don't rush into the games biz. Get a real job at a real company and earn some money, but keep expanding your education. You'll learn a lot about organizational behavior and how to handle yourself in a corporate environment. You'll learn how and when to stand up to your boss -- which is rarely, by the way. And you'll prepare yourself to swim with the sharks when you do enter the games biz.

    But continue to work on games in your spare time. Build lots of different games go-karts, trying out each one for its handling, its speed, and its other characteristics. Once you've gotten six or ten games built, you might want to think about putting together a substantial project, but still on your own. Recruit a few like-minded folk to help you out, and build something really impressive. Show it off to the world. Then you can use that game as your resume when you do apply for a position in the games industry. If your game is good enough, you'll get a job as an actual game designer, not some dime-a-dozen minion. You'll still be a junior assistant to the assistant game designer, but you'll be in the right place, and if you work hard and do your job well, you might actually have a future in the games biz.

    I realize that this is not what you wanted to hear. What you want to hear is a quick fix. Take such-and-such courses and you'll be guaranteed a high-paid job with a big office, all the best computers, and complete creative control. Sure, everybody wants that -- but nobody gets it. Anybody who tells you that kind of story is a shyster trying to get your money. The sad fact is that the pioneering days of game design are over and it's now a big industry; nobody gets "discovered" and turned into a superstar overnight. It's a long, long slog for beginners.

    You've got the passion, the energy, and the drive to make it happen -- do you have the strategic insight to plan for the long slog, or are you going to rush in before you're truly ready?

    Good luck, kid. I'm rooting for you.
    Theo cá nhân mình nghĩ, lập trình game thì cần đòi hỏi 1 ít khả năng vượt trội về toán học. Hồi đầu cũng tính đăng ký học Game Designer. Tới lúc vào làm testing game ở "THQ" (ngồi chơi game nó sắp phát hành từ 10h sáng đến 6h chiều và báo lỗi cho nó biết thui không có gì ghê ghớm^^), đọc vào mấy cái hồ sơ tuyển dụng của nó, thấy nó trả lương cho gamming programmer sao bèo quá, hic hic ! Nên thôi chẳng ham nữa :P !

    Đọc cái này mà hết ham ^^.
    Survey highlights include*:
    * The average game programmer salary is $66,000.
    * A technical director with 6 or more years experience earns an average of $104,000.
    * Game artists earn an average of $61,000.
    * A game designer with one year of experience earns an average of $52,000, with the highest salary reported at $300,000.
    * Game producers earn an average of $76,000.
    * Developer salaries are highest in California and Texas, where game development studios tend to cluster.
    * Women in the game industry fare better than women in other industries, earning 89 cents on the dollar, exceeding the national average of 76 cents.

Các đề tài tương tự

  1. Web game:choigameonline.biz-Chơi game online, game vui, game mini, game flash
    Gửi bởi timkiemvn002 trong diễn đàn Giới thiệu website, sản phẩm của bạn
    Trả lời: 1
    Bài viết cuối: 27-08-2014, 11:08 AM
  2. game online | game mobile| game dien thoai| game casual} game dao vang online
    Gửi bởi ngaytanthe1 trong diễn đàn Giới thiệu website, sản phẩm của bạn
    Trả lời: 0
    Bài viết cuối: 15-10-2013, 10:09 AM

Quyền hạn của bạn

  • Bạn không thể gửi đề tài mới
  • Bạn không thể gửi bài trả lời
  • Bạn không thể gửi các đính kèm
  • Bạn không thể chỉnh sửa bài viết của bạn